ЯК АДАПТУВАТИ ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ДО УМОВ ВОЄННОГО СТАНУ

«Після перемоги» замість «після війни», – ось так радять розповідати про свої плани. Але поки вся Україна та наші партнери допомагають наблизити цей день, на студентів і викладачів лягає не менша відповідальність – здобувати знання і навички, потрібні в майбутньому для розбудови країни. За нинішніх умов – це завдання непросте. Як адаптувати освітній процес, як сконцентруватися та перестати гортати новини під час навчання, розповідає соціально-психологічна служба К-ПНУ.

Поради для викладачів:
Кейс №1. «Не розумію, як оцінювати студентів, адже всі в різних умовах та психологічному стані. Як позбутися відчуття, що я – тиран, який у такий важкий час вимагає від студентів результатів
Змініть акценти у вашій теперішній ролі. Від «я – тиран» до «я – людина, яка відволікає від війни». Адже навчання може стати одним із занять, яке допоможе студентам перенести увагу від новин до інших тем. Також пам’ятайте, що чим більше різноманітних занять ви та студенти можете додати до свого дня, тим краще будете почуватися.
Також як варіант – оцінюйте не за загальним результатом, а за прогресом людини. Враховуйте, який рівень мав студент до початку повномасштабної війни та яких змін вдалося досягти зараз. Обов’язково поясніть групі: зараз ми оцінюємо старання, а не кількісні результати.

Кейс №2. «Зараз я у безпеці, але паралізує від думок, що водночас мою країну бомблять і гинуть люди».
Споживайте контент тільки з офіційних і перевірених джерел – правило інформаційної гігієни номер один. Не обмежуйте своє інформаційне поле тільки прикрими новинами – правило психологічної стабільності протягом війни номер один.

Кейс №3. «На кожній дисципліні/курсі у нас є конкретні навчальні цілі. Як мотивувати себе й далі вести студентів до цих цілей?»
По-перше, працюйте в такому темпі та з такими обсягами, які вам під силу. По-друге, не забувайте, що ви робите велику справу: займаєтеся терапією іншого виду та допомагаєте своїм студентам.
Далі – дбайте про внутрішні ресурси. Кожен із нас розуміє, що саме його відновлює. Наприклад, якщо у вас зараз є можливість безпечної прогулянки – зробіть це. Якщо любите ванну – приймайте (та й загалом приділяйте увагу своєму тілу). Любите готувати – потіште себе та близьких вечерею. Можливість займатися справами, як у минулому, сильно відновлює.

Поради для студентів:
Кейс №1. « Як організувати свій час?»
Не змушуйте себе сідати за книжки лише заради процесу. Замість цього краще складіть свій персональний навчальний план: запишіть перелік завдань і поступово їх виконуйте. Вносьте навчання до розпорядку дня, виділяючи на нього спершу годину, а згодом більше. Почніть із невеликих завдань та відмічайте для себе, що ви впоралися.
Чергуйте освітній процес зі справами, які допомагають вам зняти стрес та знайти внутрішній ресурс. Це можуть бути дихальні вправи, фізичні навантаження, телефонна розмова, самомасаж або навіть прибирання.

Кейс №2. «Як знайти сили для навчання?»
Зараз ваша психіка переживає травматичну подію, тож увесь спектр почуттів є нормальним. Якщо ви відчуваєте втому та апатію, дайте собі час накопичити сили. Не втрачайте контакт зі своїм організмом і постійно перевіряйте свій стан. Якщо ви відчуваєте, що сил недостатньо для продовження навчання, відкладіть його до повного відновлення.
Конкретно визначить, для чого ви вчитеся, та поставте собі мету. Це дасть вам внутрішню мотивацію. Сприймайте освітній процес, як свій внесок у майбутнє країни та певну форму волонтерства.

Кейс №3. «Як перестати гортати новини?»
За час повномасштабного вторгнення чимало з нас прочитали більше новин, ніж за все своє життя до цього. Дійсно, не реагувати на повідомлення в медіа складно, проте під час навчання краще перевести телефон у режим «mute» або вимкнути звук на новинних каналах.
Обмежить час читання новин, виділіть конкретні години, наприклад з дев’ятої до десятої ранку та з восьмої до дев’ятої вечора. Це також допоможе знизити рівень тривоги. Переглядайте лише офіційні джерела інформації та довіряйте лише перевіреним даним.

Разом до перемоги!

Соціально-психологічна служба К-ПНУ